Sunday, August 30, 2015

Mainan

Oh Hello!

Gitu tajuk blog aku. Tak tau nak letak tajuk apa. Haha. Sebenarnya semalam keluar nak pergi Times Square. Aku jenis malas nak keluar kalau tak ada tujuan. This time aku keluar sebab nak betulkan camera kesayangan. Camera ni aku dah ada bertahun. Tapi pakai kurang daripada 5 kali. Disebabkan aku pernah pencen tulis blog selama lima tahun, maka tak bersentuh la camera tu. Tambah pulak handphone zaman sekarang dah canggih. Camera pun boleh tahan. Tapi pada aku nothing beats the image quality from a real camera. A handphone is still a handphone in the end. 

Camera apa?

'

Nikon N1 J1. Dah lama sebenarnya idam nak beli camera DSLR. Hampir 7 tahun lepas dah simpan angan angan nak beli DSLR. Masa tu trend. Orang gantung dekat leher macam rantai je. Haha. Dapat yang ini pun, syukurlah. I am not a professional pun. In the end gambar tetap macam seorang amatur. Haha. Aku ingat lagi dulu aku nak sambung belajar ambik photography, parents aku tak bagi. Siap lari rumah lagi konon sebab diorang tak faham aku. Bila dah besar ni, dah sedar. Ambik la Architecture biar pecah kepala tak apa. Janji dapat bahagiakan mak bapak, gitu. Budak zaman sekarang lain. Budak sekolah pun dah ada DSLR. Aku tak tau la professional tahap mana kan? Tapi mak bapak kita, dia bagikan sahaja apa kita nak janji kita happy. Tapi pada aku, aku selalu consider jugak kemampuan parents aku. Kalau dah tak mampu, aku merajuk paling paling lari rumah seminggu. Duduk rumah kawan. Dah banyak kali dah sebenarnya. Sampai satu tahap bapak aku dah tak heran dah. Dia tak call lansung. Aku pulak yang risau. Mesej dia

"Abah tak cari Cha pon!"
"Eh. Nak sangat lari? Larilah! Jangan balik dah!"

Haha. Balik jugak aku. Macam tu la bebudak zaman dulu. Mak bapak ajar cara macam tu. Zaman sekarang? Haru. Dah lari, tak reti balik. Merajuk sangat. 

Berbalik pada masalah dengan camera ni, setelah sekian lama tersimpan, aku nak On balik, tapi tak ada gambar. Tekan shutter pun, gambar tak keluar. Adui. Janganlah. Sayang sangat camera ni. Dah la comel dengan flash terkeluar macam tu. Tak boleh jadi. Puas google nak cari punca kenapa, tak jumpa jugak. Terus google cari Nikon Centre dekat mana. Ya tak ya, dekat Times Square ada. Okay la. Heret la adik pergi sekali.


Nak dijadikan sebuah cerita, kebetulan hujung minggu ni kan ada Bersih 4.0? Apak dia, ramai gila! Letih jugak la aku nak melalui asakan orang kuning. Adik aku pun duduk dalam LRT, makin lama makin rapat dengan aku. Takut, katanya. Entah apa-apa. Aku boleh pulak terpakai baju merah. Haha. Kang tak pasal depa ingat aku geng yang buat kecoh dekat Sogo hari tu. Yang tu lagi la, buat haru. Nak tak nak aku gagahi jua demi camera tercinta. Dah letih tu, lepak minum dulu. Kebetulan ada flavor baru dekat starbucks. Yay. Mocha Honeycomb Crunch rasanya. Aku nak honeycomb tu je sebenarnya. Haha. Aku mintak saiz Grande je. Nanti nak makan lagi. Tak nak la kenyang minum Mocha je. Nak kena makan jugak. Baru rasa hidup. Haha. Dasar kuat makan.


Dah sampai Nikon Centre tu, aku punya la doa tak ada masalah serious pada camera aku. Duit mesti banyak habis nak betulkan. Aku pun bawak la pergi counter. Tanya dia apa masalah camera sebenarnya. Dia pergi belakang, ambik lense dari camera lain sambung dekat camera aku. Eh, boleh pulak dia okay. Ha. Nampak sangat masalah lens. Aku pun menggigil jugak la tanya berapa ringgit nak bayor. Dia kata free. 

FREE!

Aku tak pasti la aku ni lambat tahu ke, atau korang dah tahu lama ke, atau buat buat tahu ke. Haha. Yang penting free. Itu je aku nak dengar. Aku nak sujud syukur situ nanti, takut dia panggil security pulak. Haha. 

Menggamit kenangan betul. Teingat dulu gantng dekat leher. Berat jugak la. 


Photography. Aku suka sebab gambar, ada cerita. Dah macam Yuna pulak aku rasa. Tapi pada aku, cerita ada pada gambar yang natural. Tanpa edit. Aku prefer gambar yang banyak emosi. I like it bila aku sendiri kena interpret gambar tu ceritakan hakikat yang sebenarnya. Sebab hakikatnya bukan begitu. Haha. Bodo.


Tunggu settle hal dengan hakak counter Nikon tu, dia kata dalam masa 2 minggu kalau masih ada parts. Dia akan telefon. Dah ambik resit semua, adik dah mengharuk lapar. Dia kata tak suka lepak Times Square. Entah la. Aku pun rasa yang sama. Kitorang prefer Avenue K atau KLCC sebab pada macam lagi tenang. Then kitorang pergi la KLCC. Ada kawan aku cakap chicken chop situ sedap. Dekat Food Court Rasa, satu level dengan Kinokuniya. Nama kedainya Chicken Delights. Dia suruh cuba Oriental Salted Egg. Aku pun nak la rasa, apa yang sedap nau. Nama pun telur masin, maka masinlah. Tapi aku tak berapa suka sangat. Aku lagi prefer Chicken Chop dekat rumah aku ni. Sedap gila sebab dia ada cheese. Nanti aku update untuk segmen Monday makan makan okay? Walaupun aku tak tau Isnin ni dia bukak ke tak sebab Public Holiday. 

Aku ada satu hobby. Aku suka main Lego. Tapi bukan la sampai tahap collector tegar. Aku suka sebab pada aku mainan lego ni boleh increase creativity level kau but in my case, mainan lego ni ajar aku erti sabar, Aku ni ada perangai baran sikit. Aku tak suka. Kalau orang lain, sebelum apa apa, dia akan diam dulu. Aku marah dulu. So, aku main Lego. Memang la marah-marah sebab nak siapkan tu bukan senang. Ada Abang office aku kata, ada kedai Lego baru bukak dekat KLCC. Aku pergi la. Excited gila.

Percubaan adik untuk buat orang. Haha nampaknya gagal jua.

Aku sebenarnya dah lama cari Lego Architecture tu. Tapi harga dia mencekik la. Tak apa. Yang penting aku dah tau dekat situ ada jual. Misi seterusya, nak kumpul duit and beli. Ada few Lego tu, satu set RM700+. Memang best sebab boleh bukak and tengok dalam. Ada kerusi semua. Aku hampir beli semalam. Sebab aku tau, ada collectors tegar Lego luar sana yang sanggup bayar double the price. Ingat nak la beli. Mana tau aku nak jual balik, dapat la duit kan? Tapi nanti la dulu. Biar aku puas main dengan Nano Block dulu. Nano Block ni dah berapa tahun aku collect. Aku tak beli sebulan sekali. Aku beli jarang jarang. Aku suka sebab comel.


Nak mengubati luka yang lara, aku pun pergi la Kinokuniya sebab aku tau dekat situ ada Nano Block. Aku nak beli dalam dua tiga kotak macam tu. Tapi bila fikir balik, nanti la dulu. Tamak sangat. Jumpa Hello Kitty edition! Yay! Haruslah beli! Memula rasa macam nak beli kawan kawan dia, tapi scale tak sama. Tak best la. 


Dah ambik tu, nak bayar dekat counter, ternampak ada satu rak jual Tomica. Adoi. Setahu aku Tomica ni ada kereta biasa untuk boys. Tapi bila nampak ada yang characters punya, aku terus nak. Sebab dalam display tu, ada kereta Hello Kitty. Aku gigih la cari dekat rak dia. Tak ada. Aku tak puas hati, tanya la counter, dia kata kena check dekat Japanese Section. Pun tak ada. Sedih! Akhirnya aku ambik je Rillakuma ni. Comel. 


Dah final pilih semua, nak bayar, aku ternampak satu sign dekat dengan Nano Block display tu. Aku tanya brader tu, apa beza Nano Block, Nano Block + and Dia Block? Dia kata sama kot. Banyak la dia punya sama. 



Macam biasa, dalam kotak tu ada pack kecik kecik lego & of course ada manual. Japanese, diorang takkan berbahasa orang putih melainkan terpaksa, ini kan pulak menulis? Kau ingat manual dia nak tulis omputih? Harapan. Faham faham sendiri je la. Bawah ni ada video time lapse aku siapkan the whole set. It was fun! Nak beli lagi!


 Dah turun tu, singgah Typo pulak. Beli lagi barang comel comel untuk hias meja dekat office. Haha.

Dah siap! Comel kan?!


Koleksi Nano Block lain. Taj Mahal, rumah atas laut, kucing gergasi. Tiga tu
memang officially keluaran Nano Block. Yang gorilla dengan buaya tu, aku beli 
dekat D.I.Y. RM3 je satu. Haha. Tak tau la sekarang ni ada lagi ke tak. Tapi tak 
banyak pilihan pun. Setakat nak main suka suka boleh la. 



Ini favorite aku. Sebab boleh bukak bumbung. Ingin diingatkan, memang kecik lego dia. Teramat kecik. Banyak kali jugak la aku bising sepanjang nak main. Tapi bila fikir balik, kalau nak main sampai stress stress, baik tak payah main kan? Harga untuk mainan ni agak mahal la sebenarnya. Tapi kalau dah minat, apa salahnya, ye dak?
Kawaii,
AisyaAzman

11 comments:

  1. aaa comelnya Lego tu ! kalau saya memang tak main dah la. stress nak menyusunnya. hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab saya jenis cepat stress la saya main. Nak belajar cara handle stress

      Delete
  2. Replies
    1. Haha memang la. Kalau kena bayar entah berapa ratus kena.

      Delete
  3. nikon 1 suka rosak lens. saya pun pernah kena. repair kat nikon alamanda kene 2ratus lebih sebulan baru siap. :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. err kenapa saya free, awak kena bayar? tak pasti la samaada itu procedure dia ke apa. tapi masa saya hantar tu dia kata free sebab service or maybe sebab anniversary

      Delete
  4. Comelnya kamera wuu. Sama la kita pesen teringin nak ada dslr. Tapi apakan daya hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. kerja la mek. kumpul duit. kalau dah minat tu, nothing is impossible :)

      Delete
  5. Saya pon suka photography. Tapi belum cukup duit nak beli kamere sebijik T.T

    ReplyDelete
  6. wak tgh carik lego hello kitty kat klcc erk?

    ReplyDelete

Hello Bloggers, do read my 'About Me' and 'Disclaimer' section before you leave a comment & play nice!