Thursday, September 3, 2015

Blogwalking & Nuffnang

Eyo!

Haha. Comel la tu konon?

Okay nak bebel sekejap. Aku suka tengok blog orang. Sebab blog dia menggambarkan siapa dia sebenarnya. Biasa la di alam siber ni, kita mana dapat tengok seseorang tu secara jelas, kan? The reason why i like my blog to be clean and neat because i dont like messes. Aku ni tak tau la sejak bila jadi OCD. Aku tak suka kerawang-kerawang. Tak suka sepah. Sebab pada aku, readers are not only readers. They can be your future bestfriend, your future travel buddies & juga pengguna dekat blog korang. 

Pengguna yang macam mana?!

Amboi. Janganlah marah. Siku nak? Some people, they only prefer to share and write their stories. That's it. Some people suka blogging, buat duit, make friends and many more. Why not kemas? Betul? Macam aku sendiri, i am my own blog user. I like to see things where it should be. Macam links, i make sure tak susah untuk orang cari. Tags? Segments? I'll make it as clear as possible. I even make few tabs for my weekly segments. Kadang kadang aku sendiri yang nak review balik apa aku dah tulis and kalau boleh tak nak repeat. Dari 5 blog dahulu kala pun, i keep it simple. Tak susah orang nak cari nuffnang. Tak susah orang nak cari chatbox. Tak susah orang nak cari churp-churp. 

Even exchange link, aku suka ada special tab just for that. Honestly, aku suka lawat blog berdasarkan links yang dah ada dekat situ. Aku kalau visit, aku baca entry, aku comment (kalau menarik), aku click nuffnang (kadang tak mention pun dekat chatbox. my bad) and of course tinggalkan jejak. Haha. Semua berdasarkan exchange link yang ada. Kalau tak ada, aku kena scroll chatbox. Kadang terlepas. Kadang ada yang tinggal salah link. Lagi best bila dia tak ada chatbox. Haha. Itu tak boleh nak buat apa. Warna juga main peranan yang penting. Memandangkan aku ni jenis manusia yang kalau boleh nak simple yang mungkin. To be safe, hitam putih je la. Haha. So siapa yang rasa blog dia kemas atau saja nak buat aku suka dekat korang, boleh ikut macam syarat aku letak dekat atas untuk masuk bloglist, okay?

Pernah cuba scheduled post dekat blog korang? Woah. I tell you, that thing really comes in handy. Haha. Dulu sebelum blogspot ni upgrade, tak ada function tu aku rasa. Sekarang aku cuba gunakan function tu sebaik mungkin. Kebanyakkan entry yang ada ni pun, semua aku schedule. Kih kih. Kalau ada masa, balik kerja tu bosan bosan, aku tulis entry untuk khamis depan ke, ahad depan ke. Kalau rasa nak tambah, silalah tambah. Gitu.

So, blog friends, use your blog wisely and smart okay? Mana tau boleh jadi blogger terkenal ke. Echeh. 

*Nanti ada masa lapang aku cerita pasal OCD aku. Haha. 

** Yang nak follow tapi tak boleh, dekat kanan atas tu, aku dah letak button follow. Berpeluh nak buat tau? Haha. 

Take Care Now Blogger Friends,
AisyaAzman


9 comments:

  1. Cantik apa warna blog sis nie.. putih kan melambangkan kesucian... :D nice job.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Putih juga melambangkan 'malas-nak-fikir-warna-apa-yang-sesuai' haha

      Delete
  2. setuju part suka blog yang clean and kemas. heheee. tak minat yang banyak sangat kerawang sebab nanti serabut sikit. btw betullah, blog ni everything is just simple, nice and clear. takyah dok godek2 lama2 sebab semua dah ada =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tambah pun boleh tapi kena kemas. Tu yang penting :)

      Delete
  3. blog saye dah bersawang. silap2 ade ular sawa huhu... ni baru nk start aktif blogging lg.. nnti sy kemas kini smua yg kat blog :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Boleh. Tak ada masalah. Kalau malas nak ikut masa, set schedule je. Senang :)

      Delete
  4. Suka blog awak!! Kemas & I like black and white!!!!!! hehe

    ReplyDelete

Hello Bloggers, do read my 'About Me' and 'Disclaimer' section before you leave a comment & play nice!