Monday, February 20, 2017

Hello Outdoor Adventures! : Bukit Gasing, Bukit Nanas, Bukit Panorama

Elo!

Seperti yang di janjikan, aku akan update semua activities yang aku jalankan sepanjang kehilangan aku dari dunia blogging. Haha.

Well, actually i don't know where to start but trust me, i will write about it according to the dates so you guys won't missed out on anything! Kalau boleh nak heret korang sekali through out my not-so-fabulous journey.

Aku kena bagitau awal awal, my life is no longer about glitz and glam, makeups, fashion, shopping and all. Kemungkinan besar aku akan lupa most of the important stuffs like the time and unfortunate events that happened and please don't expect good photos with good editings, i suck, big time!

Like i said, i will surprise you guys with heaps of stories and adventures!

So let's begin!

01.10.16 : Bukit Gasing

It all started when i contacted my long lost close friend. We set for a meetup when she started talking about her life and adventures. Tiba tiba aku sedar, i have been fully devoted to my office desk, sehinggakan aku lupa untuk hidup. Kerja. Kerja dan seterusnya kerja. Ever since high school, aku sangat active join aktiviti dalam hutan, belajar cara untuk survive dalam hutan, campings, hikings and even jungle tracking. Somehow, aku lupa, the girl that i used to be. Gadis lasak yang bikin mak abah geleng kepala. Bila kawan ajak, aku terus setuju. Entah kenapa. Mungkin that little girl inside of me wanted to come out after so long. So there i was, Bukit Gasing.

Sebenarnya aku tak ada rancangan untuk hiking pun. Cuma sebelum tu, aku banyak jogging keliling tasik berhampiran rumah. I tell you, bila kau dah lama duduk atas office depan PC, tiba tiba kau nak resume balik untuk hidup secara aktif dan berpeluh semula, is not easy! Berminggu aku tidur bertemankan minyak panas, heat patch, rendam kaki dalam ais. Tambah pula dengan berat badan aku (at that time. Ehem!), i felt like it is almost impossible. I almost give up. Tapi bila terfikir balik all the hardships that i went through, it was way harder than anything else, that's when i run. I don't stop. I love to run but i suck at it. You can't simply run without learning how to land on your foot the correct way, pemilihan kasut pun penting.

Okay, aku fikir aku dah cukup fit untuk join kawan aku hiking, so aku pun join.

Tada!

Bukit Gasing ni sebesar 100 hektar yang memisahkan bandaraya Kuala Lumpur dan Petaling Jaya. Disebabkan bukit ni betul betul tengah bandar, maka ramailah manusia yang datang untuk bersenam, mengeluarkan peluh dan beriadah. Ada juga yang bawak anak anak. Seronok bila tengok. There are a number of hiking trails within the park to suit all levels of energy and fitness. Kalau nak pergi, seeloknya bawa mereka yang dah biasa dengan trail di situ sebab ramai yang sesat sebab banyak sangat trail.

Sebenarnya kena mula awal pagi, tapi disebabkan ini kali pertama aku di sini, aku sesat dan kawan kawan kena tunggu lama. Disebabkan kelewatan aku, track dah mula ramai dengan pengunjung dan suasana  dingin pagi semakin hilang.

Gemok!

Well, my first trip to Bukit Gasing, FAILED! Tak sampai setengah jam perjalanan, aku bagitau kawan, aku betul betul tak boleh. My heart beats so fast, my head is spinning. That's when i realize how important breakfast is. Pengetahuan aku masa tu, terlalu sedikit. Kau tengok la kasut yang aku pakai. Senang cerita serba serbi tak betul. Kasut jogging pun ada pelbagai jenis. Outdoor or indoor punya running shoes? Mana boleh main tibai. Lagi lagi untuk trail dalam hutan. Berkali jugak aku tergelincir. Well, i will bebel about that later. Aku akan buat satu post khas mengenai keselamatan dalam hutan and what to wear. Baru la aku sedar, aku ni tak fit mana pun. Teruk! To make things worst, aku dah menyusahkan kawan kawan and trip diorang tergendala sebab aku. I feel bad. Oh so bad. Ever since then, aku nekad untuk lebih bersedia dan nekad untuk repeat lagi sampai ke puncak!

08.10.16 : Bukit Nanas

Di sebabkan aku rasa bersalah pada kawan kawan, aku ajak ke Bukit Nanas minggu seterusnya. Kawan kawan ni pernah naik Gunung Kerinchi yang terletak di Indonesia, apalah sangat naik Bukit Nanas ni kan? Tapi tak apalah, aku bawak je. Since ini pun first time aku, sama sama lah kita explore.

Tak silap aku, ada dua pintu masuk. Aku tunggu diorang di sini. Bila aku call, diorang rupanya berada di pintu masuk bawah, aku pun confuse mana satu official entrance nya. Satu di hadapan sekolah Convent, satu lagi betul betul di hadapan KL Tower. Ada pintu gerbang seperti dalam gambar ni.

Bila diorang mula tanya jalan, aku pun confuse. Di sebabkan kurangnya persediaan. Seperti yang aku katakan tadi. Yang kami jumpa hanya jalan tar menuju ke canopy walk, dan turun semula melalui jalan yang sama. Hampeh. Walaupun jalan tar, aku pancit jugak masa tu. Teruk betul.

Akak akak Gunung Kerinchi ni tak sempat berpeluh pun. Tapi peluh aku, bukan main mencurah macam Niagra Falls.

Kau tengok la si tebal sebelah kanan tu. Aku sedih betul tengok diri aku sendiri. Masa ni pun aku gunakan kasut yang sama. Banyak kali tergelincir. Kalau tergelincir sahaja tak apa, ni melatah sampai mak orang pun kena. Haha!

12.10.16 & 13.10.16 : Bukit Panorama

Well for this trip, agak memeranjatkan sebenarnya tapi aku excited sebab dapat jalan jalan sekali. Hihi. Dalam pukul 12 lebih, kawan ambil depan rumah. Aku join pun sebab kebetulan dia ada kerja dekat situ. Dia pun jenis lincah. Lepas hiking, terus masuk kerja. Aku pun on je la. Dia pun tak tau tahap lembab aku macam mana. Haha. Sebelum pergi tu aku dah standby kasut hiking siap siap. Masa tu pun Sports Direct ada sale untuk barang barang hiking, rezeki aku dapat rembat kasut hiking jenama Gelert for only RM99. Harga asal i think almost RM200. Boleh lah for a beginner like me. Nanti dah tahap professional baru boleh up kasut lagi padu. Ye dak? Hari pertama, banyak lepak hotel sebab hujan. Malam tu pukul 8, dia ajak makan dekat Lilawadi. First time aku makan situ.

The mango cheesecake is so delicious! Makanan lain semua
dah masuk perut. Like i said, when it comes to tangkap gambar, i suck. Big time.

Cadangannya malam tu nak lepak Teluk Chempedak. Rindu pulak suasana dekat situ. Dulu belajar dekat Kuantan, selalu jugak lepak Teluk Chempedak. Malam malam suasana situ agak riuh. Macam macam aktiviti ada. Tapi hujan. Duduk lepak dalam bilik je la.

Keesokan pagi, seawal jam 4, aku dah siap siap pack barang, mandi, pakai kasut dan sebagainya. Pukul 5pagi dah keluar hotel. Perjalanan nak ke Sungai Lembing dari Kuantan pun memakan masa yang lama. By the time kami sampai, suasana dah tak berapa gelap and almost 7am. Ya Allah, dia tak bagitahu aku yang trailnya semua tangga semata mata. It was my first time and ini yang paling tinggi aku panjat buat masa tu. Hanya Allah sahaja yang tahu. Nasib baik dia penyabar orangnya. Dia tak paksa. Malah bagi sokongan and kata kata semangat. Bila aku berhenti, dia cakap

"Cuba tengok belakang"

Allahuakhbar. Kabus tebal. Aku dah mula sebak sebak sebab terlalu cantik pandangan. Terus aku lebih bersemangat untuk sampai ke puncak.

Awan carpet! Alhamdulillah! My first view and my first awan carpet!
Mission accomplished!

Muka puas dapat enjoy view yang sangat cantik! Aku malas la nak cerita journey aku
menuruni bukit pulak. Lutut aku boleh tercabut bergolek turun sampai kereta. Hahaha!

That's all for now. I wish i can provide more information about these 3 trips, tapi banyak yang aku lupa. All i can say is, hiking will always be the last option for almost everyone lagi lagi perempuan. Mungkin aku dilahirkan untuk aktiviti lasak agaknya. Haha. More stories coming your way! Kalau ada apa apa pertanyaan, boleh tanya. Phew! Never thought writing entries would be this tiring. Well, till the next post!

P/S : Keep an eye on the dates, okay? Aku hiking hampir setiap hari. Haha. Most of my posts lepas ni, memang pasal hiking.

Banyak lagi nak ditulis,
Aisya

1. Wahhh bestnya view. Cantikk

Jemput join http://cikcandysour.blogspot.my/2017/02/giveaway-topup-percuma-by-cik-candy.html

2. Bestnyaaaaaa, dah lama tak hiking dengan kawan-kawan. Rindu nak hiking, huhu.

3. Bestnya bestnya bestnyaaaaaa!!! Ala alaaa teringinnya nak pergi hiking! Thank you for sharing tau! 😂👏

Hello Bloggers, do read my 'About Me' and 'Disclaimer' section before you leave a comment & play nice!