Tuesday, September 27, 2016

Writer's Block

Elo!

Wah wah. Hari ni bangun pagi, suhu tak seperti biasa. Panas. Tapi tak apa, bersyukur jua diberi peluang untuk hidup hari ini. Hihi. Sorry sebab tak update sederas dulu. Receieved a comment from a reader the other day, bila dia mention the word writer's block, baru teringat nak pakai. Haha. Oh yes. Hampir setiap manusia yang suka menulis, akan mengalami perkara ni. The condition of being unable to think of what to write or how to proceed with writing. 

*Kenapa tiba-tiba ayat jadi skema?*

Sebenarnya i've been busy running. I think that is my favorite thing to do after reading and writing and eating . I mean, let's face it, dunia zaman sekarang ni, kau tak boleh tidur selagi kau tak scroll feed or timeline, kan? Lagi banyak social media kau ada, lagi banyak story kau nak follow, lagi busy body la dikau, lagi kurang la tidur. Jangan tak mengaku. Haha. Nasib baik aku bukan jenis 'kena-ada-internet-all-the-time'. Kalau tak ada pun tak apa. Honestly kalau aku buat sebulan pun, basically sebab aku nak berlarian petang nanti, nak pakai GPS and nak track berapa km aku dah lari. I have to admit, aku ni kurang bersenam. But lately, bila aku dah mula disiplinkan diri tak makan nasi and pergi berlari, somehow badan aku dah register pergerakan tu. Sakit sakit tu standard la. Dulu aku pernah mengaku, aku lagi rela penat dari rasa sakit, but now, aku rasa sakit tu 'sedap' hahaha. Entah. I keep wanting more. Aku jaga sleeping pattern aku slowly. Makan tepat pada waktu. Alhamdulillah, i manage to rebuild my stamina. Somehow aku rasa kita jaga badan ni bukan nak kurus sangat pun, pada aku itu salah satu cara untuk kita bersyukur and jaga amanah yang Allah dah bagi. Amanah ni bukan zuriat sahaja, tapi semua yang Allah dah kurniakan. Ingat bumi ni bukan amanah kita ke? Ingat korang buang sampah rata rata macam orang tak bertamadun tu apa? Eh tetiba emo.

I honestly tak boleh tolerate dengan spesis manusia yang buang sampah rata rata. Aku perhatikan je masa sambut kemerdekaan. Lepas sambutan tu, bersepah sampah. You know, this country, is your home. Despite the crisis and all, this country, is my beloved home. Aku sayang Malaysia. Dah la banyak makanan, dapat kawan berjenis jenis. Seriously. Kenapa tetiba patriotik ni?! Cuma aku tak menahan, itu tempat rekreasi, track tu basically orang berlari, ada yang tolak stroller, ada yang naik basikal, ya aku faham, itu bukan tempat aku sorang. But you get the point. It's a place where people wanna be HEALTHY. Faham? Apa kau rasa bila kau tengah sedap dapat tune ni, tetiba orang depan jalan and block kau sesambil hisap rokok? Aku tengah beria control nafas, tetiba tersedut asap rokok. Only in Malaysia, guys. Lack of common sense. Kalau kau dah kemaruk sangat sampai tahap tak-merokok-boleh-boleh-buat-kau-menggelupur-macam-ikan-naik-darat, please do it somewhere else la. Merokok dalam kereta ke, biar kau lemas sorang sorang. Jangan lemaskan orang lain.

Since i've started running, i've never felt so good in my life. Haha. Nampak sangat kan? Sebenarnya dari dulu aku suka berlari tapi disebabkan dulu aku ada asthma, aku jadi takut. Sebab pernah kaki tangan semua sejuk sebab sesak nafas. Not to say sekarang aku tak ada, tapi dah kurang. Alhamdulillah. I've found my new healthier and fun hobby. Bukan duduk melepap gitu. Lagipun aku tak tahan mak abah jadi terlalu concern about my weight. Mak abah ni, biasalah, kalau kita kata terlalu concern, mustahil la tidak beserta dengan bebelan, betul? Somehow i manage to turn it the other way round and jadikan itu sebagai semangat untuk aku lari setiap petang.

Yes. Setiap hari, setiap petang. Kalau aku penat sangat balik kerja, tak sempat lari petang, aku lari dekat treadmill sambil tengok TV. Cerita abang Bomba pun Bomba la. Sumpah aku tak minat. At least something to distract me from the pain and all those sweats on my face. Biar aku leka sampai tak sedar aku tengah menyeksa lemak lemak dalam badan sebenarnya. Haha.

Pada mulanya rasa nak menangis sebab "Apahal la kau ni gebab sangat sampai nak lari pun tak boleh" aku cakap dekat diri aku sendiri. Biasanya kalau badan naik, orang akan perasan. Tapi aku tak. Nampak sangat aku tak jaga. Aku selalu fikir, tak apa la gemuk pun, janji sihat. Bila dah mula berlari, oh i am so not healthy. Betul la orang cakap, 'determination is key'. Kalau sepuluh ribu orang keep on cheering and bagi kata semangat, kalau kau sendiri tak gerak, tak menjadi jua. I've paid the gym more than i should back then, tak menjadi jua. Tokey makin kaya, kau makin gemuk. Ah tak payah. I am not saying that you can't go, it is your money anyway, but without discipline and determination, well, you know what you will end up with. That's all.

I start to change my mind set, aku mula bergaul dengan orang yang lebih positif, make a group of new friends yang sumpah kelakar nak mampus tapi tak pernah jumpa. Boleh? Itu aku akan cerita kemudian. We will set a meet up soon and terus tengok semangat teamwork masing masing. Echeh. The reason why i keep running is because i wanna do something in my life. Aku tak nak duit, aku nak kepuasan dalam diri. I wanna be happy with what i choose to do. Aku tak suka orang bagitau aku apa nak buat. I have always been like that. Pernah sekali mak tinggikan suara tiba tiba

"Aisya, do something fun! Go out and enjoy your life!"

Aku jadi sebak tak semena mena. Since then aku nekad, i have to do something. Aku tak kejar duniawi semata mata. I have to give myself a pat at the back, for that. Sebab aku yakin, life is more than that. 

I can't wait to update my blog for new adventures. This month is full of activities. Semoga Allah permudahkan segala urusan. Sesungguhnya kita hanya merancang dan usaha. Stay tune, bloggers!



Reborn,
AisyaAzman


P/s : Well, nampaknya aku tak mengalami writer's block hahaha.



8 comments:

  1. Panjang nya cerita... semoga aisya berjaya dalam apa yang diusahakan.

    ReplyDelete
  2. Nope.. Definitely not having a writers block. Just having a spur back up moment. Hehe.. sy pun rindu zaman2 aktif dulu. sekarang kurang sikit yg membuatkan weight gaining sangat super. Alhamdulillah tersedar sikit.. sikit jer lah. hahaa ada la kurang sikit. jaga makan. but still can't run. takde lgsg stamina. Glad your having your moment blogging here. keep it up~

    ReplyDelete
  3. http://belogs.blogspot.com/ singgah dari Segmen Nak URL Blog #26 Mia Liana

    ReplyDelete
  4. wahhh.. rajinnya berlari... kak mia ni joging pun kadang buat kadang tak... huhuhu

    pssttt.. Terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #26

    Senarai peserta telah di update di http://www.mialiana.com/2016/10/senarai-url-blog-26.html

    - Mia Liana -

    ReplyDelete
  5. sme here laa..haha.

    bw dri segmen sis Mia

    ReplyDelete
  6. saya dah baca.
    thanks from:

    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete

Hello Bloggers, do read my 'About Me' and 'Disclaimer' section before you leave a comment & play nice!