Saturday, October 8, 2016

Resuming My Active Lifestyle.

Elo!

Buappetuw? Haha habis la blog ni kalau 'Dak dak WeChat' dah dominate. Aku tak tau bahasa apa yang aku baca. Anyway, i hope everyone is enjoying their weekend so far. In my case, everyday is a weekend for me. Why? Nah, i'm just gonna skip that. Tak nak burukkan mana mana pihak. Aku anggap ini sebagai dugaan Allah.

Well, since 19 September, wah specific, aku dah mula aktif. Why am i being so active so sudden sedangkan selama ni bukan main passive aku ni kan? Aku ni sebenarnya, tengah stress. Haha. Straight forward je la kan, senang. Dah berbulan bulan aku stress and apa yang aku buat untuk handle stress aku, tak membantu pun sebenarnya. Shopping? Aku rasa hanya akan tambah stress bila hujung bulan aku kurang berduit. So aku mula jogging setiap hari, setiap petang. Banyak kelebihan rupanya. Hampir setiap hari aku bawa gym bag berisi baju, lepas asar atau hampir pukul 5:30pm, aku dah tukar baju siap siap dekat office. Kenapa? Sebab nanti dah balik, aku jadi malas, even if tak malas pun, jalan raya sesak. Pernah sekali aku lambat, tak sempat buat apa apa, dah maghrib. Maka aku sental la treadmill dekat rumah. 

Aku tak suka sangat indoors. Rasa sumbat and kurang fresh air. That's why aku pilih outdoors, this time, my go to place, adalah tepi tasik. Sejuk, bawah pokok and hampir setiap orang yang ada situ aku kenal. Familiar faces everyday. Kadang kadang bila tengah lari, dia datang dari depan, bertukar senyuman gitu. Yes, i love that kind of environment. Pada aku kalau indoors, kau cuma akan lebih stress and too focus on your workout. Dekat luar, sangat sangat berbeza sebab you dapat tengok gelagat orang at the same time, you get to learn how to run just by observing, the nature, dapat tengok kura kura.

When i was in high school, i have always been an active teenager. Dekat Sekolah, siapa tak kenal. Samaada aku terkenal sebab dah pergi try-outs lompat jauh tapi tak datang atau terkenal sebab selalu tak ada dalam kelas. Bukan ponteng okay, aku join kawad kaki, perlawanan bola tampar, badminton, dan bola baling. Aku memang suka pergi training because you get to play. Haha. Kalau tak buat semua tu, aku akan join camping during weekends. Mak abah memang rajin hantar plus the club that i joined, memang rajin buat camping semua. Dulu aku join Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM). Well it kinda help a lot sebab kau akan lebih berhati hati and alert dengan keadaan sekeliling. I still remember one of the camps yang aku pergi, petang tu, semua facilitator hilang. Kitorang cari, rupanya masing masing berlakon konon cedera dalam hutan. Hebat. Hebat. Terpekik pekik mintak tolong. As a bonus, lepas habis sekolah, aku dapat masuk PLKN. Wah it is one of the greatest blessings in my life. Haha. Kalau ada orang kata kau terpilih PLKN sebab tak aktif, tipu. Itu rezeki. Haha. Tapi bala bagi orang yang tak suka activities. Kitorang masuk hutan, tidur dalam hutan, angkat beg berat gila, plus ada bom bom kapur jurulatih campak, panjat bukit, tembus dekat ladang kelapa sawit. It was the best moment ever!

Sampai la hidup ni memaksa kita untuk dewasa. Lepas SPM aku dah mula stress dengan assignment kolej and start to think about who i want to be. Aku nak kerja apa, apa career aku. Bila dah mula kerja, harapan la aku nak aktif balik. Aku ni jenis suka focus one thing at a time. Aku tak suka focus banyak banyak. I focus on what that matters, which is, my career. Setengah orang memang bijak bahagi masa, in my case, lepas balik kerja, aku berenang di atas katil. Heaven!

Lately ni aku sedar, i can't sit and do nothing anymore. I have to do something. Sebab aku rindu semua tu. The fact that i don't have any friends to do that anymore, aku jadi tersumbat. Terlalu banyak yang aku nak buat tapi tak dapat. Bila pendam lama lama, boleh gila jugak. Serupa dengan kau paksa monyet, untuk tidak memanjat pokok. Monyet tu mesti macam lari 'allignment' sikit kan? Ha begitulah aku. Tapi aku bukan monyet. Haha.

I think itu sahaja rant aku untuk entry kali ni. 

Tak sabar sebenarnya nak update pasal cerita cerita baru!

Yang tak nak pasif,
AisyaAzman


1 comment:

  1. don't worry . you'll always find a friend that fitted you perfectly one day insyallah.

    ReplyDelete

Hello Bloggers, do read my 'About Me' and 'Disclaimer' section before you leave a comment & play nice!